Jag heter Lena Lorentzen och mellan åren 2001-2015 jobbade jag på Apelskolan i Ullared. Där undervisade jag i svenska, engelska och språkfördjupning i årskurserna 6-9. 2008 fick våra elever var sin bärbar dator och sedan dess har jag jobbat med webben som läromedel. I den här bloggen delade jag med mig av vad jag och mina elever lärde oss i skolan. Efter att ha bytt jobb och börjat jobba för Nyanländaorganisationen i Falkenbergs kommun är bloggen vilande men det finns fortfarande en hel del tips som är värda att kolla in. Enjoy!

söndag 23 oktober 2011

Webbstjärnan

Är du nyfiken på eller intresserad av att publicera och dokumentera dina elevers arbete/n på webben, kan jag rekommendera er att vara med i en tävling som kallas Webbstjärnan. Tävlingen är uppdelad i tre olika klasser, grundskola 1-5, grundskola 6-9 och gymnasieskolan åk 1-3 och syftet med tävlingen är att eleverna ska få en publik till sitt arbete, att lära sig att skapa ett innehåll för nätet och att lära sig mer om källkritik, upphovsrätt och att skriva för en mottagare. Jag deltar i tävlingen med två olika klasser. 9b jobbar just nu med litteratur-och konsthistoria och har därför valt att bygga upp en alldeles egen sida som rör detta ämne. De har döpt sidan till "Epoksidan". 8b deltar med sina individuella skolbloggar som man hittar via deras klassblogg.

Om ni går in på Webbstjärnans hemsida kan ni titta på alla bidragen, kolla på förra årets vinnare och nominerade och på så sätt få mängder med inspiration om vad man kan göra/lära sig med hjälp av webben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar