Jag heter Lena Lorentzen och mellan åren 2001-2015 jobbade jag på Apelskolan i Ullared. Där undervisade jag i svenska, engelska och språkfördjupning i årskurserna 6-9. 2008 fick våra elever var sin bärbar dator och sedan dess har jag jobbat med webben som läromedel. I den här bloggen delade jag med mig av vad jag och mina elever lärde oss i skolan. Efter att ha bytt jobb och börjat jobba för Nyanländaorganisationen i Falkenbergs kommun är bloggen vilande men det finns fortfarande en hel del tips som är värda att kolla in. Enjoy!

torsdag 10 oktober 2013

Newsreel

Periodvis har mina klasser lyssnat på engelska nyheter via NeewsreelUR. Jag har tyckt att det har varit riktigt bra hörförståelseträning för 9:orna framförallt. Nu var det ett tag sen jag var inne på deras sida därför blev jag så himla glad över att se att det nu finns Newsreal Easy - perfekt för mina 6:or.

Till varje program har UR gjort ett arbetsblad med hörförståelsefrågor, förslag på muntliga uppgifter, grammatik mm. Hörförståelsefrågorna brukar jag kopiera över till ett Google formulär som jag sedan bäddar in i min blogg. Då får jag alla elevers svar sammanställda i tabellform. Smidigt va!

Så här ser det ut när jag bäddar in frågorna till Newsreel:



Frågor hämtade från UR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar