Jag heter Lena Lorentzen och mellan åren 2001-2015 jobbade jag på Apelskolan i Ullared. Där undervisade jag i svenska, engelska och språkfördjupning i årskurserna 6-9. 2008 fick våra elever var sin bärbar dator och sedan dess har jag jobbat med webben som läromedel. I den här bloggen delade jag med mig av vad jag och mina elever lärde oss i skolan. Efter att ha bytt jobb och börjat jobba för Nyanländaorganisationen i Falkenbergs kommun är bloggen vilande men det finns fortfarande en hel del tips som är värda att kolla in. Enjoy!

onsdag 21 januari 2015

Silent viewing

Efter ett tips från Facebookgruppen "Engelska i år 6-9" har jag testat "Silent viewing" för första, men definitivt inte sista, gången. Eleverna fick sitta två och två, den ena med ryggen mot filmduken och den andra mittemot. Jag satte sedan på "Mr Bean at the cinema", utan ljud, och eleven som såg filmen skulle berätta för den andra vad som hände. En minut in i filmklippet stannade jag filmen och eleverna bytte platser. När filmen fortsatte var det den andres tur att berätta vad som hände. Vi fortsatte att turas om varje minut tills filmen var slut. Avslutningsvis såg vi på hela klippet tillsammans.

Silent viewing fungerade som en rolig muntlig övning där eleverna fick träna på att uttrycka sig på engelska. Det visade sig också vara ett bra sätt att träna på strategin att använda sig av kroppsspråket för att förtydliga vad man vill ha sagt eftersom de härmade Mr Bean när de skulle berätta vad som hände. Sedan är det ju aldrig fel att eleverna skrattar och har roligt samtidigt som de tränar/lär sig.

Man kan arbeta med Silent viewing på flera olika sätt. Den här sidan tycker jag beskriver det bra:



2 kommentarer:

  1. Hej! Skulle gärna kontakta dig på mail, men kan inte hitta någon emailadress på bloggen. Är det möjligt att få den? Tack /Jennifer

    SvaraRadera
  2. Självklart! Min mailadress är lena.lorentzen@edu.falkenberg.se

    Med vänlig hälsning, Lena

    SvaraRadera