Efter ett tips från Facebookgruppen "Engelska i år 6-9" har jag testat "Silent viewing" för första, men definitivt inte sista, gången. Eleverna fick sitta två och två, den ena med ryggen mot filmduken och den andra mittemot. Jag satte sedan på "Mr Bean at the cinema", utan ljud, och eleven som såg filmen skulle berätta för den andra vad som hände. En minut in i filmklippet stannade jag filmen och eleverna bytte platser. När filmen fortsatte var det den andres tur att berätta vad som hände. Vi fortsatte att turas om varje minut tills filmen var slut. Avslutningsvis såg vi på hela klippet tillsammans.
Silent viewing fungerade som en rolig muntlig övning där eleverna fick träna på att uttrycka sig på engelska. Det visade sig också vara ett bra sätt att träna på strategin att använda sig av kroppsspråket för att förtydliga vad man vill ha sagt eftersom de härmade Mr Bean när de skulle berätta vad som hände. Sedan är det ju aldrig fel att eleverna skrattar och har roligt samtidigt som de tränar/lär sig.
Man kan arbeta med Silent viewing på flera olika sätt. Den här sidan tycker jag beskriver det bra:
Hej! Skulle gärna kontakta dig på mail, men kan inte hitta någon emailadress på bloggen. Är det möjligt att få den? Tack /Jennifer
SvaraRaderaSjälvklart! Min mailadress är lena.lorentzen@edu.falkenberg.se
SvaraRaderaMed vänlig hälsning, Lena