Jag heter Lena Lorentzen och mellan åren 2001-2015 jobbade jag på Apelskolan i Ullared. Där undervisade jag i svenska, engelska och språkfördjupning i årskurserna 6-9. 2008 fick våra elever var sin bärbar dator och sedan dess har jag jobbat med webben som läromedel. I den här bloggen delade jag med mig av vad jag och mina elever lärde oss i skolan. Efter att ha bytt jobb och börjat jobba för Nyanländaorganisationen i Falkenbergs kommun är bloggen vilande men det finns fortfarande en hel del tips som är värda att kolla in. Enjoy!

tisdag 3 mars 2015

Ledighet

De flesta elever är lediga vid något tillfälle för att åka på en resa. Inte alla elever, men många. Jag har ständigt haft dåligt samvete över vad de ska göra när de är borta, det händer att jag glömmer att fylla i lappen där det ska stå vad de ska jobba med, eleverna glömmer att de ska ta reda på vad de ska göra, det är slut på lappar, jag glömmer bort att följa upp deras läxa och så vidare och så vidare.

Som ni märker var det här en sak som irriterade mig. Tills jag kom på att skicka med dem en helt vanlig skrivbok och kalla den "A travellers's diary". I den skriver eleverna om vad som händer  dagarna som de är borta från skolan. Boken följer dem sedan på resorna som görs under högstadietiden och kan därför också bli ett fint minne. Eleverna, hör och häpna, har tyckt att det varit roligt att skriva för hand. Många elever upplever att det är jobbigt att skriva på iPaden och tycker att det är skönt med omväxling. Och jag tycker att det ena aldrig behöver utesluta det andra. 

     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar