Jag heter Lena Lorentzen och mellan åren 2001-2015 jobbade jag på Apelskolan i Ullared. Där undervisade jag i svenska, engelska och språkfördjupning i årskurserna 6-9. 2008 fick våra elever var sin bärbar dator och sedan dess har jag jobbat med webben som läromedel. I den här bloggen delade jag med mig av vad jag och mina elever lärde oss i skolan. Efter att ha bytt jobb och börjat jobba för Nyanländaorganisationen i Falkenbergs kommun är bloggen vilande men det finns fortfarande en hel del tips som är värda att kolla in. Enjoy!

söndag 12 juni 2011

Ordspråk

Jag satt och pratade med några elever i 7:an när jag plötsligt slängde ur mig "Nu har du satt din sista potatis." Eleverna såg ut som frågetecken och jag fick förklara vad det betydde. Då provade jag några andra ordspråk och de var fortfarande ganska konfunderade kring flera av dem. Det blev starten på en 4-lektioners intensivkurs i ordspråk/ordbilder. För att befästa deras nyvunna kunskaper om ordspråk använde vi datorn/webben som hjälpmedel. Så här gick det till:

Jag började med att laminera in 25 olika ordspråk/ordbilder och alla elever fick var sitt ordspråk. De fick läsa upp det och försöka förklara vad de trodde att det betydde. Sedan pratade vi allihopa om det. När alla hade gjort det fick de ett tomt vitt papper framför sig. Där skulle de skriva ordspråket längst upp, rita en bild (eller hitta en bild på nätet) som de tyckte passade till och längst ner skrev de med egna ord vad ordspråket betydde. I slutet på den här lektionen fick de sedan visa sina bilder, läsa upp ordspråket en gång till och förklara sin teckning/sitt foto.

Nästa lektion spelade vi Jeopardy. På http://jeopardylabs.com/ kan man enkelt göra upp sin egen spelplan för att kunna spela Jeopardy. Så här blev mitt spel om ordspråken jeopardylabs.com/play/svenska-ordsprak. Ett utmärkt sätt att repetera! Tack Marie Linder för tipset om Jeopardy.

Avslutningsvis (på en dubbellektion) blev de indelade i grupper om fyra med ansvar för minst fem ordspråk/grupp och med uppgiften att skapa korta scener där ordspråken användes på ett naturligt sätt. Scenerna satte de sedan ihop till en iMovie-film. Jag kan lova att de hade det roligt medan de lärde sig ordpråken!

Ett gott skratt förlänger livet :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar