Jag började med att laminera in 25 olika ordspråk/ordbilder och alla elever fick var sitt ordspråk. De fick läsa upp det och försöka förklara vad de trodde att det betydde. Sedan pratade vi allihopa om det. När alla hade gjort det fick de ett tomt vitt papper framför sig. Där skulle de skriva ordspråket längst upp, rita en bild (eller hitta en bild på nätet) som de tyckte passade till och längst ner skrev de med egna ord vad ordspråket betydde. I slutet på den här lektionen fick de sedan visa sina bilder, läsa upp ordspråket en gång till och förklara sin teckning/sitt foto.
Nästa lektion spelade vi Jeopardy. På http://jeopardylabs.com/ kan man enkelt göra upp sin egen spelplan för att kunna spela Jeopardy. Så här blev mitt spel om ordspråken jeopardylabs.com/play/svenska-ordsprak. Ett utmärkt sätt att repetera! Tack Marie Linder för tipset om Jeopardy.
Avslutningsvis (på en dubbellektion) blev de indelade i grupper om fyra med ansvar för minst fem ordspråk/grupp och med uppgiften att skapa korta scener där ordspråken användes på ett naturligt sätt. Scenerna satte de sedan ihop till en iMovie-film. Jag kan lova att de hade det roligt medan de lärde sig ordpråken!
Ett gott skratt förlänger livet :-)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar