Jag heter Lena Lorentzen och mellan åren 2001-2015 jobbade jag på Apelskolan i Ullared. Där undervisade jag i svenska, engelska och språkfördjupning i årskurserna 6-9. 2008 fick våra elever var sin bärbar dator och sedan dess har jag jobbat med webben som läromedel. I den här bloggen delade jag med mig av vad jag och mina elever lärde oss i skolan. Efter att ha bytt jobb och börjat jobba för Nyanländaorganisationen i Falkenbergs kommun är bloggen vilande men det finns fortfarande en hel del tips som är värda att kolla in. Enjoy!

söndag 25 september 2011

Bokblogg

Om er skola/arbetslag inte redan har en bokblogg - se till att skaffa en! Det är ett otroligt smidigt sätt att göra elevernas böcker och tankar synliga för varandra. Vi använder vår bokblogg till att eleverna får tipsa om sina "bänkböcker" och då kan det se ut så här "Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag" men vi använder den också till en slags läslogg till böcker som vi (jag och Mia, min kollega) högläser och då kan det se ut så här: "Den utvalde" Ibland ber vi eleverna att reflektera kring någonting som har med boken att göra: "En komikers uppväxt" och man också använda den till att samla deras tankar kring något särskilt, som här i "Vitterväder".

Så - starta en bokblogg idag!


"Fantasin är människans frizon" - Jonas Hassen Khemiri

1 kommentar:

  1. Hej Lena!
    I år 5 har vi nu en bokblogg och vi försöker få till det. Det är spännande att läsa allas kommentarer, vilket vi gör tillsammans varje fredag. Nu läser vi alla " Hunden med den blå tungan". Tack för tipset!
    Diana, Mariedal

    SvaraRadera