Jag heter Lena Lorentzen och mellan åren 2001-2015 jobbade jag på Apelskolan i Ullared. Där undervisade jag i svenska, engelska och språkfördjupning i årskurserna 6-9. 2008 fick våra elever var sin bärbar dator och sedan dess har jag jobbat med webben som läromedel. I den här bloggen delade jag med mig av vad jag och mina elever lärde oss i skolan. Efter att ha bytt jobb och börjat jobba för Nyanländaorganisationen i Falkenbergs kommun är bloggen vilande men det finns fortfarande en hel del tips som är värda att kolla in. Enjoy!

fredag 18 november 2011

Today´s meet

Jag har länge känt till verktyget Today´s meet men har inte använt det förrän nu. På Today´s meet skapar man chatrum dit man kan bjuda in vilka som helst om man ger dem adressen dit. Sedan behöver de inbjudna bara skriva sitt namn och trycka på "join" och sedan är de med. Man kan också välja hur länge man vill att chatrummen ska finnas kvar.

För tillfället ser vi "The green mile" på svenskan och efter att ha sett en bit in i filmen fick eleverna skriva ner sina tankar, frågor, paralleller, förutsägelser osv. I stället för att diskutera deras tankar muntligt lyfte jag den här gången ut två av frågorna som kommit upp och skrev in dem i sex olika chatrum som jag skapade på Today´s meet. I det här fallet var frågorna: "Berätta eller inte berätta för någon som är dödssjuk?" och "Hur klarar man av att ha ett jobb där man tvingas se på när någon blir dödad?". Sedan blev eleverna indelade i olika grupper som tillsammans, via chatten, skulle diskutera dessa frågor. Då kan det se ut så här.
Observera att du måste börja läsa längst ner i chatrutan. (Händer det inget när du trycker på länken beror det på att chatrummet inte existerar längre, jag valde att det skulle finnas i en vecka.)

Det var första gången mina elever använde Today´s meet så det här var ett nytt sätt för dem att diskutera. "Det här kändes konstigt, Lena" sa en av eleverna i början, men ganska snart var de helt uppslukade av sina chatter. Jag tror att det kan vara bra att använda det här verktyget lite då och då när man pratar om filmer eller böcker. De elever som inte gillar att prata inför gruppen får här en chans att ändå visa sina tankar om det som ska diskuteras. Dock kommer jag att välja en fråga i taget nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar