Jag heter Lena Lorentzen och mellan åren 2001-2015 jobbade jag på Apelskolan i Ullared. Där undervisade jag i svenska, engelska och språkfördjupning i årskurserna 6-9. 2008 fick våra elever var sin bärbar dator och sedan dess har jag jobbat med webben som läromedel. I den här bloggen delade jag med mig av vad jag och mina elever lärde oss i skolan. Efter att ha bytt jobb och börjat jobba för Nyanländaorganisationen i Falkenbergs kommun är bloggen vilande men det finns fortfarande en hel del tips som är värda att kolla in. Enjoy!

söndag 2 september 2012

Två bra verktyg

Jag har fått ta över en 8:a inför det här läsåret och jag har i veckan introducerat två nya digitala verktyg för dem; Screenr och Fotobabble. Vi har jobbat med ord och uttryck som "there is/there are, in the foreground, in the background, on the left" o.s.v.(Uppgiften kommer ursprungligen från Marie Linder.) De har fått var sin bild att beskriva i detalj och när de var klara med det skulle de spela in sin beskrivning och det var där verktygen kom in.

Fotobabble - är ett väldigt enkelt inspelningverktyg som fungerar bra när man vill ha en bild med. Ingen av eleverna hade använt det förut, men de fixade lätt inspelning och inloggning själva. Man har ca en minut på sig att spela in det man ska säga.

Screenr - använder jag ofta när jag ska spela in mina instruktionsfilmer. På ett enkelt sätt kan du spela in vad du gör på skärmen och därför passar den också bra i den här uppgiften eftersom man då kan röra pilen över bilden samtidigt som man berättar vad det är man ser. Här har man fem minuter på sig att spela in det man ska säga.

Så här blev resultatet för två av eleverna som använde de två olika verktygen:

Nathalie och Screenr

Joel och Fotobabble

Jag har också sett till att de här eleverna har var sin skolblogg där jag vill att de publicerar saker som vi gör i skolan. Det innebär att de måste lära sig att bädda in (visa) olika material på sin blogg. Jag valde att göra två korta instruktionsfilmer som visar hur man bäddar in filmer från både Screenr och Fotobabble. Jag väljer att lägga ut även dem här så kanske de kan komma till användning för någon annan inspelningstokig lärare:)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar