Jag heter Lena Lorentzen och mellan åren 2001-2015 jobbade jag på Apelskolan i Ullared. Där undervisade jag i svenska, engelska och språkfördjupning i årskurserna 6-9. 2008 fick våra elever var sin bärbar dator och sedan dess har jag jobbat med webben som läromedel. I den här bloggen delade jag med mig av vad jag och mina elever lärde oss i skolan. Efter att ha bytt jobb och börjat jobba för Nyanländaorganisationen i Falkenbergs kommun är bloggen vilande men det finns fortfarande en hel del tips som är värda att kolla in. Enjoy!

torsdag 29 november 2012

Teachmeet och Creative commons

Igår var jag med på Teachmeet i Falkenberg och pratade om Creative commons. Jag har tidigare tipsat om en film som på ett enkelt sätt förklarar vad Creative commons innebär men nu tänkte jag tipsa om några andra sidor som underlättar när man ska hitta cc-material.

CC Search - samlar flera sidor som använder sig av cc-material, t ex YouTube och Wikimedia Commons.

Flickr - det går inte att prata om cc utan att nämna Flickr som samlat miljontals med bilder som är upplagda med olika cc-licenser.

ImageCodr - underbar sida som underlättar hämtandet av bilder från Flickr. Det är nämligen rätt så krångligt att spara ner en bild från Flickr och samtidigt ha koll på fotografen och licenserna. Mina elever tyckte att det var überjobbigt ända tills jag råkade finna denna sida. Hitta en bild på Flickr, kopiera URL:en, klistra in den på ImageCodr och vips har du fått bild, fotograf och licens i en enda kod. Kopiera den och klista in på din blogg - voilà!

Photo Pin - sök bland Flickr's alla cc-bilder på ett ställe. På Flickr är bilderna sorterade efter de licenser de har och då väljer man under vilken licens man vill söka en bild. Photo Pin samlar alla Flickr´s bilder, oavsett licens.

Jamendo - "the #1 platform for free music".

Och förstås - vill du veta mer om Creative commons, gå då in på http://creativecommons.se där finns allt du kan tänkas behöva veta om cc.






Candle Light in the wild by wickedboy_007, on Flickr
Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 2.0 Generic License  by  wickedboy_007 

På tal om något helt annat. På lördag är det första advent och julen närmar sig med stormsteg. Har ni något juligt på gång i klassrummen? Berätta gärna i så fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar