Jag heter Lena Lorentzen och mellan åren 2001-2015 jobbade jag på Apelskolan i Ullared. Där undervisade jag i svenska, engelska och språkfördjupning i årskurserna 6-9. 2008 fick våra elever var sin bärbar dator och sedan dess har jag jobbat med webben som läromedel. I den här bloggen delade jag med mig av vad jag och mina elever lärde oss i skolan. Efter att ha bytt jobb och börjat jobba för Nyanländaorganisationen i Falkenbergs kommun är bloggen vilande men det finns fortfarande en hel del tips som är värda att kolla in. Enjoy!

onsdag 20 mars 2013

Lekar

Jag började prata med några andra Twittrare om lekar häromveckan och en utav dem ville att jag skulle tipsa om lekar som fungerar för åk 7-9. Så här kommer mina elevers favoritlekar.


Hela havet stormar - samarbetsvarianten
Sätt ut lika många stolar som det är elever i klassen. Ställ dem i mitten av klassrummet med ryggarna mot varandra. Eleverna får sätta sig på varsin stol, du sätter igång musik, eleverna börjar gå runt stolarna, du tar bort en stol och efter en stund stoppar du musiken. Hela klassen ska då sätta sig så att alla får plats utan att någon elev rör med foten i golvet. När de har klarat det sätter du igång musiken igen och tar bort ytterligare en stol. Allt eftersom du plockar bort stolar blir eleverna tvungna att hjälpa varandra med uppgiften. Om det skulle behövas triggar jag igång dem med att jag en gång haft en klass på 21 elever på två stolar. Och ja, stolarna håller än i dag:)

Fyra i soffan
Läs om hur man gör på Lekarkivet. Vi brukar alltid köra killarna mot tjejerna så vi startar med två killar och två tjejer på soffan och sen kör vi.

Fruktsallad med förflyttning
Jag tror att de flesta av er känner till fruktsallad men den här leken har en liten twist som i alla fall jag inte hade testat innan. Eleverna sitter på stolar i en ring. Du går runt ringen och namnger varje elev som en frukt. Du eller någon annan står i mitten och ropar sedan ut en frukt t ex äpple. När du säger äpple ska alla som är äpplen flytta på sig till en ledig stol. Kruxet är att de andra som inte är äpplen ska flytta på sig så fort de har en ledig stol på sin vänstra sida. Säger personen som står i mitten "fruktsallad" ska alla byta plats. Den här leken älskar eleverna och det blir lätt svettigt. Många skratt blir det också.

Kortleken
Eleverna sitter på stolar i en ring. Jag står i mitten med en kortlek. Sedan går jag fram till varje elev och visar dem ett kort var och de ska hålla reda på om de är hjärter, klöver, spader eller ruter. Innan jag sätter igång ser jag också till att eleverna vet på vilken stol de sitter för de ska nämligen återkomma till den. Därefter vaskar jag kortleken och drar sedan ett kort i taget. Drar jag t ex ruter ska alla som fått ruter flytta ett steg till vänster och sätta sig i den personens knä. Sedan drar jag ett nytt kort och säger högt vad det är på det kortet och de personerna flyttar på sig. Som ni förstår kan man hamna i läget att tre stycken sitter i knät på varandra. Den som först kommer runt hela varvet har vunnit.

Högen
Är ni inte rädda för lite smuts och mycket svett ska ni leka den här leken. Två frivilliga elever (och jag) är de som inte är med i Högen. Resten av klassen tar av sig skor, telefoner och nycklar och sätter sig/lägger sig i en hög på golvet och krokar i sig i varandra. Bord och stolar flyttas undan. Jag och de frivilliga eleverna ska sedan samarbeta och försöka få ut någon ur Högen medan de som är i Högen kämpar för att hålla personen kvar. De elever vi lyckas få ut hjälper sedan oss med att få ut de andra.

Mäster 
Mäster är en lek som jag ofta kör i min Språkfördjupningsgrupp på ca 10 elever. Ni kan läsa om den på Lekarkivet. Jag gör som det står där förutom att vi alltid säger "Mäster till ettan/tvåan/trean mm" och inte "Mäster kallar ettan/tvåan mm".


Tidningsleken
Eleverna sitter på stolar i en ring. Någon står i mitten med en hopvikt tiding. En av eleverna säger en annans elev namn och sen ska den som står i mitten hinna slå den personen på benen med tidningen innan han/hon hinner säga ett nytt namn på någon annan i klassen. Hinner man det är det personen som blev träffad av tidningen som står i mitten.


Flirtleken
Ni kommer säker ihåg den men om inte kommer en beskrivning här: 
Man sätter ett antal stolar i en ring och hälften utav deltagarna sätter sig på stolarna och de andra bakom. En deltagare blir utan någon på sin stol. Denne skall nu blinka till någon annan som sitter på en stol. Den som få en blinkning skall snabbt flytta över till blinkarens stol. Den som står bakom den som få blinkningen skall försöka grabba tag i den som försöker flytta sig. Hinner man inte hindra den som flyttar sig så blir man själv den som skall blinka. 

Familjen Olsson
Familjen Olsson är mer som en tävling mellan två lag i klassen. Läs mer på Lekarkivet.

Nu när jag börjar tänka igenom alla lekar som vi gör inser jag att det varit en hel del lekar genom åren men de här skulle jag nog säga är de som eleverna gillar/gillat mest. Jag försöker leka så ofta jag kan, helst en gång i veckan. Jag leker med eleverna för samhörighetens skull. Jag upplever att det är ett utmärkt sätt att få ihop klassen och få dem att känna gemenskap. Det är många lekar som handlar om att ta på varandra och vara nära varandra och det bidrar till viss känsla i klassen. Jag vet inte hur jag ska förklara det närmare. Som komplement till lekarna masserar eleverna då och då varandra och vi utgår då från massagerörelser som jag en gång fått från vår kurator. Självklart är jag med i de flesta lekar!


LEK MERA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar