Jag heter Lena Lorentzen och mellan åren 2001-2015 jobbade jag på Apelskolan i Ullared. Där undervisade jag i svenska, engelska och språkfördjupning i årskurserna 6-9. 2008 fick våra elever var sin bärbar dator och sedan dess har jag jobbat med webben som läromedel. I den här bloggen delade jag med mig av vad jag och mina elever lärde oss i skolan. Efter att ha bytt jobb och börjat jobba för Nyanländaorganisationen i Falkenbergs kommun är bloggen vilande men det finns fortfarande en hel del tips som är värda att kolla in. Enjoy!

söndag 18 augusti 2013

Working mode

Sommarens bloggpaus är nu över och min hjärna börjar komma i working mode igen. Tankarna snurrar för fullt med vad jag ska hitta på med mina klasser till hösten. Men först vill jag minnas tillbaka till det sista jag gjorde med mina 9:or i våras och det var ju "Sommarpratarna". Ni som följer den här bloggen vet att jag har skrivit om det i ett inlägg tidigare. Den här gången följde jag i stort sett samma upplägg som tidigare men den här gången lyssnade vi på Morgan Alling (från början till 22.25), Marika Carlsson (från början till 16.10) samt John Guidetti (från början till 25.50). Eleverna gillade verkligen de här programmen och flera stycken sa att de hade lyssnat klart på dem hemma.

Det som också var annorlunda den här gången var att vi använde Soundcloud för att publicera elevernas program. Soundcloud är ett enkelt verktyg att använda om man vill publicera ljudfiler. Därefter samlade vi elevernas program på Apelskolans nya blogg Apeltorget. På så sätt finns de kvar för andra elever som vill inspireras inför sina egna program.

Hoppas att ni fortsätter att titta in här då och då för att få lite tips om hur man kan jobba med digitala verktyg i skolan. En trevlig hösttermin önskar jag er alla! Nu kööööööööör vi :)


1 kommentar:

  1. Hej Lena!
    Jag tittar ofta in på den här sidan och just nu försöker jag förstå hur man gör flippade lektioner på det sätt som Malin Larsson gör. Jag såg att ni twittrade ,,,Har du tips?

    SvaraRadera