Jag heter Lena Lorentzen och mellan åren 2001-2015 jobbade jag på Apelskolan i Ullared. Där undervisade jag i svenska, engelska och språkfördjupning i årskurserna 6-9. 2008 fick våra elever var sin bärbar dator och sedan dess har jag jobbat med webben som läromedel. I den här bloggen delade jag med mig av vad jag och mina elever lärde oss i skolan. Efter att ha bytt jobb och börjat jobba för Nyanländaorganisationen i Falkenbergs kommun är bloggen vilande men det finns fortfarande en hel del tips som är värda att kolla in. Enjoy!

söndag 20 oktober 2013

Fantasy animals

Efter att ha jobbat i ett antal år med datorer fick våra 6:or och 7:or i år iPads. Ett helt nytt verktyg som jag nu håller på att lära känna och lära mig att använda i undervisningen. Här kommer ett tips på hur jag använt två gratisappar: Doodle Buddy och Shadow Puppet.

Efter att ha jobbat med ett kapitel i boken som handlar om olika djur fick de i uppgift att skapa ett eget fantasidjur och sedan beskriva det djuret mha ord som vi jobbat med. Djuret ritade de i Doodle Buddy och sedan lade de in den bilden i Shadow Puppet för att sedan läsa in sin beskrivning till bilden. Därefter publicerade de sina "Fantasy animals" på sina skolbloggar. 

Här är en elevs fantasidjur: 

3 kommentarer:

  1. Tack för din inspirerande blogg. Så spännande med paddor! Det skulle vara jätteintressant att höra hur du tycker att det är att arbeta med iPaden istället för en laptop. Vi valde laptop medan en annan skola i kommunen kämpade för att få prova iPad. När jag jobbar med äldre elever på 7-9 tycker jag att iPaden helt klart har sina begränsningar. När jag hör hur den andra skolan i kommunen arbetar med sina iPads låter det som att de använder dem enbart som skriv- och sökverktyg. Jag tycker vi har kommit mycket längre än dem då många av oss har börjat omdefiniera lärandet och använder IKT på det sätt som du ofta beskriver här i din blogg. Färdighetsappar för äldre tycker jag inte tex finns. Jag ser också att webbtjänsten glosor.eu har sina begränsningar på platta. Som du märker ser jag fler fördelar med min laptop så det skulle vara så intressant om du kan motbevisa mig, eftersom jag tycker om den typ av undervisning som du bedriver. Kan du inte skriva lite om för och nackdelar med båda verktygen? Om du hittar lite tid någon gång...

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren! Tyvärr kan jag inte motbevisa dig för jag tycker precis som du. Jag svär varje dag över att mina 6:or inte har laptops;) Jag känner mig oerhört begränsad och tycker inte att jag kan utnyttja IKT på samma sätt när eleverna har iPads. Det känns lite som att man backar ett steg i utvecklingen med iPads. Jag tror iPads är ett utmärkt digitalt verktyg på låg-och mellanstadiet men inte på högstadiet. Så här känner jag just nu. Men då ska du veta att jag bara jobbat med iPads i ungefär två månader. Två lite väl frustrerande månader kan jag väl tillägga...

    SvaraRadera
  3. Men fy vad trist att de som beslutar och köper in inte lyssnar på er pedagoger som ska använda tekniken. Skolan i vår kommun ska göra någon form av utvärdering om det blev bra med iPads. Egentligen blir det ju väldigt kostsamt med köp av appar in the long run. Tack igen för dina roliga tips här i bloggen.

    SvaraRadera