Jag heter Lena Lorentzen och mellan åren 2001-2015 jobbade jag på Apelskolan i Ullared. Där undervisade jag i svenska, engelska och språkfördjupning i årskurserna 6-9. 2008 fick våra elever var sin bärbar dator och sedan dess har jag jobbat med webben som läromedel. I den här bloggen delade jag med mig av vad jag och mina elever lärde oss i skolan. Efter att ha bytt jobb och börjat jobba för Nyanländaorganisationen i Falkenbergs kommun är bloggen vilande men det finns fortfarande en hel del tips som är värda att kolla in. Enjoy!

onsdag 7 september 2011

Vocaroo

Återigen var det Marie Linder som tipsade mig om http://vocaroo.com/ och det är jag väldigt tacksam för. Det är en enkel inspelningssida där man med ett (okej, egentligen två) klick kan spela in det man vill säga. Och med ett klick till kan man sedan skicka vidare det inspelade, antingen till sin lärare eller genom att bädda in inspelningen på sin blogg.

Jag använder den ofta när eleverna ska återberätta texter/filmer/engelska serier mm Men jag kan också tänka mig att en SO-lärare kan erbjuda Vocaroo till elever som har svårt för att skriva när de ska svara på instuderingsfrågor. Eller av en matte-lärare som vill att eleverna ska redovisa en matematisk förklaring. Eller en NO-lärare som vill att eleven ska reflektera kring kärnkraft. Och så vidare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar