Jag heter Lena Lorentzen och mellan åren 2001-2015 jobbade jag på Apelskolan i Ullared. Där undervisade jag i svenska, engelska och språkfördjupning i årskurserna 6-9. 2008 fick våra elever var sin bärbar dator och sedan dess har jag jobbat med webben som läromedel. I den här bloggen delade jag med mig av vad jag och mina elever lärde oss i skolan. Efter att ha bytt jobb och börjat jobba för Nyanländaorganisationen i Falkenbergs kommun är bloggen vilande men det finns fortfarande en hel del tips som är värda att kolla in. Enjoy!

torsdag 10 november 2011

Varför bokblogg?

Förra veckan anordnade Falkenbergs kommun en gemensam fortbildning för alla kommunanställda där projekt från olika förvaltningar och områden visades upp. 1-1 var ett sådant projekt och några lärare från min skola var där och visade bl a mattefilmer, distansundervisning och Manga high. Jag och min kollega Mia visade och pratade om hur vi använder bokbloggen i undervisningen. Jag har i ett tidigare inlägg visat exempel på vad vi gör, men under den här fortbildningsdagen pratade vi mycket om VARFÖR vi arbetar med bokbloggar. Det här är vad vi har kommit fram till:

* Det är ett enkelt sätt att tipsa varandra om böcker. Eftersom eleverna kan sätta etiketter på sina inlägg kan de som går in på sidan enkelt se om det är någon annan elev som skrivit/berättat något om en bok som de är intresserad av.

* Ska man som elev skriva en recension kan man gå in på bokbloggen och kolla in andras recensioner och få tips på hur man kan skriva. Elevernas texter blir synligare och lärandet större. Eleverna i 6:an kan lära sig av de äldre eleverna.

* Vi använder den också när vi högläser böcker och får på så sätt allas tankar/frågor/paralleller/svar samlade under en och samma etikett, som här med "Den utvalde". Smidigt!

* Eleverna har blivit mer synliga för mig som lärare. En del elever tycker ju inte om att prata inför klassen, kan hända att de gör det när de är indelade i smågrupper men jag kan inte vara i alla smågrupper samtidigt. Med hjälp av bloggen syns alla elevers tankar och det underlättar sedan min bedömning .

* Böckerna blir med hjälp av bloggen mer levande genom elevernas kommentarer till varandras inlägg.

* Eleverna lär sig att skriva för en större mottagargrupp.

Därför arbetar vi med en bokblogg.

PS Har jag glömt något, Mia? ;) DS

4 kommentarer:

  1. Jag har upptäckt att mina elever i år 5 blir mer noga med att skriva korrekt. Motivationen för att det ska bli så bra som möjligt är hög, eftersom det finns en massa mottagare.

    Trevlig Helg!
    Diana

    SvaraRadera
  2. Vad kul, Diana! Jag tror kanske att det var bra att jag kommenterade ett av era inlägg;) Vi har inte haft någon utomstående som har kommenterat och det är väldigt synd, för då märks det så tydligt att det kan vara fler än vi i arbetslaget som läser inläggen.

    SvaraRadera
  3. Jo, ett litet tillägg vill jag göra. Du skriver att eleverna blir tydligare för läraren, men de blir också tydligare för varandra. Plötsligt dyker en kommentar upp som visar att Pelle har fått syn på en sida av Lisa han inte tidigare visste fanns. Möten, ständigt dessa möten, alltid det som gör att vi växer lite till som människor.

    SvaraRadera