Jag heter Lena Lorentzen och mellan åren 2001-2015 jobbade jag på Apelskolan i Ullared. Där undervisade jag i svenska, engelska och språkfördjupning i årskurserna 6-9. 2008 fick våra elever var sin bärbar dator och sedan dess har jag jobbat med webben som läromedel. I den här bloggen delade jag med mig av vad jag och mina elever lärde oss i skolan. Efter att ha bytt jobb och börjat jobba för Nyanländaorganisationen i Falkenbergs kommun är bloggen vilande men det finns fortfarande en hel del tips som är värda att kolla in. Enjoy!

fredag 27 januari 2012

Webbpublicering

Här kommer två tips på bra sidor att använda sig av när man ska publicera bilder (eller annat) på webben.

www.photopin.com - På den här sidan söker du bland Creative Commons bilder från Flickr. Kanske passar den yngre barn som jobbar med webbpublicering för källhänvisningen får man "gratis" genom att enkelt kopiera en HTML-kod. Kopiera länken och klistra in den på t ex en blogg och du har korrekt källhänvisning inklusive länkar.

http://search.creativecommons.org/ - På den här sidan kan du söka filmklipp, bilder, musik som är upplagda med en Creative commons licens. Markera först vilken plats du vill söka på t ex Flickr eller Jamendo och skriv sedan in ett sökord.

På tal om något helt annat. Ni har väl inte missat den här lilla videon?



Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar