Jag heter Lena Lorentzen och mellan åren 2001-2015 jobbade jag på Apelskolan i Ullared. Där undervisade jag i svenska, engelska och språkfördjupning i årskurserna 6-9. 2008 fick våra elever var sin bärbar dator och sedan dess har jag jobbat med webben som läromedel. I den här bloggen delade jag med mig av vad jag och mina elever lärde oss i skolan. Efter att ha bytt jobb och börjat jobba för Nyanländaorganisationen i Falkenbergs kommun är bloggen vilande men det finns fortfarande en hel del tips som är värda att kolla in. Enjoy!

måndag 30 januari 2012

YouTube

Jag tänkte att jag med det här inlägget ska slå ett slag för YouTube. Det känns ibland som att den sidan glöms bort när man tipsas om så många andra bra och användbara sidor men YouTube är en riktigt bra sida, framförallt till språkundervisningen, tycker jag.

Här är några exempel på hur jag har använt YouTube i engelskundervisningen:

* De gånger vi läst och jobbat med texterna i läroboken har jag kollat efter filmklipp på YouTube om ämnet. Exempelvis finns det en text om "cane toads" i 6:ans bok och söker man på "cane toads" på YouTube får man upp klipp där man får se dessa söta paddor live och förståelsen hos eleverna blir större. Läser man om Cathy Freeman så är det bara att söka på YouTube för att få upp klippet när hon tar OS-guld. Och så vidare.

* Jag har också använt YouTube för att träna hörförståelsen. Jag har letat upp intervjuer med artister/band som jag vet att eleverna lyssnar på t ex Foo Fighters eller Lady Gaga och testat deras hörförståelse.

* Eleverna har arbetat med musikvideos som de själva valt och återberättat för klassen vad låten handlar om.

* Vi har tittat på roliga klipp på engelska komiker, som t ex det här:



Men framförallt använder jag YouTube som ett komplement till det vi för tillfället pratar/läser om.

Även Språklänkportalens blogg har skrivit om YouTube som resurs. Kolla in det vet ja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar