Jag heter Lena Lorentzen och mellan åren 2001-2015 jobbade jag på Apelskolan i Ullared. Där undervisade jag i svenska, engelska och språkfördjupning i årskurserna 6-9. 2008 fick våra elever var sin bärbar dator och sedan dess har jag jobbat med webben som läromedel. I den här bloggen delade jag med mig av vad jag och mina elever lärde oss i skolan. Efter att ha bytt jobb och börjat jobba för Nyanländaorganisationen i Falkenbergs kommun är bloggen vilande men det finns fortfarande en hel del tips som är värda att kolla in. Enjoy!

söndag 12 februari 2012

Samrättning av NP

Jag vet att det här inlägget inte har någonting med datorn eller webben att göra men det handlar om någonting som blev så himla bra så jag skriver om det ändå:)

Vi bestämde oss inför årets NP att de skulle samrättas och så här organiserade vi arbetet:

Allra först diskuterade vi på vår ämneskonferens vilka lärare som skulle vara med och rätta, för vi var på det klara med att det inte bara var de lärare som hade 9:orna just det här året som skulle rätta. Vi ville att alla som hade svenska i sin utbildning skulle vara med. Men då detta inte var genomförbart beslutade vi att alla lärare som undervisade i svenska, oavsett årskurs, skulle vara med och rätta. Därmed var vi åtta lärare som skulle samrätta läsförståelsen och uppsatserna.

Detta krävde gemensam tid och vi ville ha sammanhängande tid, inte en timme då och då. Därför satte vi upp två halva dagar fr 12-16.45 på kalendariet. Eventuella lektioner som vi missade täcktes upp av arbetslaget.

Själva rättningen gick till så att vi avidentifierade alla 9:ors läsförståelseprov och blandade dem i en stor hög. Lärarna som skulle rätta delade in sig två och två och varje par blev ansvarig för en eller två sidor att rätta. Vi läste in oss på de bedömningsanvisningar som gällde just de frågorna och satte sedan igång att rätta. Vi rättade var sitt prov men vid minsta tveksamhet läste även den andra läraren svaret och sedan diskuterade vi gemensamt fram vilken nivå svaret låg på. Ibland blev det så att vi lyfte diskussionen så att alla var med och diskuterade. När vi sedan var klara fortsatte vi med en annan sida som vi läste in oss på och fortsatte sedan rätta. Så resultatet för mig vara att jag bara behövde läsa in mig på två sidor och rätta de frågorna. Proven skickades runt mellan oss i en kaosartad ordning;)

När vi till sist var färdiga (att rätta 72 prov tog för oss 4 timmar) samlade undervisande lärare in sina 9:ors prov och sammanställde resultatet.

Varför var detta så bra?
* Oavsett om man har 9:or eller inte så fick man en inblick i årets NP och därmed bra koll på vad eleverna förväntas kunna när de går i 9:an.
* Vi fick till en rättvis bedömning då vi inte visste vems prov vi rättade.
* Pedagogiska diskussioner kring läsförståelse.
* Arbetet blev gjort på arbetstid, inte på sportlovet.
* Vi kände oss upprymda när vi var klara, inte totalt utmattade.

I morgon ska vi ta itu med uppsatserna och vi tänker följa samma upplägg. Vi jobbar två och två och blir ansvariga för alla uppsatser som är skrivna om samma ämne.

Så här gjorde vi. Nu är det bestämt att även matte-, NO-, och eng-lärarna ska samrätta sina NP. Kanske lägger de upp det annorlunda? Hur de än gör så vinner både vi lärare och eleverna på det.

7 kommentarer:

  1. Hej, läser med stort intresse hur ni tog er an rättningen kring NP. Vi gjorde en liknade uppdelning o samrättning. Dock tog ni er ytterligare ett steg än vad vi gjort. Min fråga är hur fann ni tiden till detta? Mvh Susanne, lärare på en 6-9 skola

    SvaraRadera
  2. Det var så enkelt att vår ledning var helt med på noterna och lyfte fram att detta var någonting viktigt som var värt att satsa på och i och med att de gjorde det kunde vi bara bestämma den tiden vi ville ha.

    Vi valde att sitta på måndagar och tisdagar för det är våra långa dagar, då slutar alla 16.45. Men vi började redan klockan 12.00 och som jag skrev ovan så täckte arbetslaget lektionerna som vi skulle ha haft. I och med att matte, NO, och eng-lärarna också satt upp tid för samrättning så kommer vi ju att täcka för dem sedan. Man får dock se upp så att någon lärare inte får täcka varenda gång bara för att han/hon inte råkar ha några lektioner på måndag em.

    /Lena

    SvaraRadera
  3. Hej igen, så härligt att läsa om detta. Vi har fått en hel dag till gemensam läsning och kommer i första hand koncentrera oss på läsförståelsen. Men intressant att höra hur andra gör, få ideér och inspiration till att utveckla vår framtida samrättning. Lycka till med ert arbete, Susanne

    SvaraRadera
  4. Hur anonymiserade ni proven? Det är ju inte så svårt att stryka ut ett namn, men att sedan avanonymisera dem och sortera in dem i rätt klass igen är inte lika lätt... Nummer? Berätta, Lena!

    SvaraRadera
  5. Vi gjorde helt enkelt så att vi satte en stor fet post-it lapp för namnet:) Men det måste vara en grön, för på de andra syns namnet igenom;)

    SvaraRadera
  6. Jag gillar din blogg. Och följer den :)

    Malin

    SvaraRadera