Jag heter Lena Lorentzen och mellan åren 2001-2015 jobbade jag på Apelskolan i Ullared. Där undervisade jag i svenska, engelska och språkfördjupning i årskurserna 6-9. 2008 fick våra elever var sin bärbar dator och sedan dess har jag jobbat med webben som läromedel. I den här bloggen delade jag med mig av vad jag och mina elever lärde oss i skolan. Efter att ha bytt jobb och börjat jobba för Nyanländaorganisationen i Falkenbergs kommun är bloggen vilande men det finns fortfarande en hel del tips som är värda att kolla in. Enjoy!

fredag 30 mars 2012

Fredag:)

I dag har vi jobbat med den här fantastiska sidan: http://www.elllo.org/ Här finns mängder med texter där två personer talar engelska med varandra (eller där någon blir intervjuad) om alla möjliga ämnen som t ex "Broke in the Big Apple", "Love at first sight" and "Yoga". De som talar kommer från olika delar av världen och bredvid varje ämne visas två flaggor som representerar länderna de kommer från.

Varje text kan man få uppläst samtidigt som man ser "manuskriptet". Vissa ord är fetmarkerade och (här kommer en sak som jag verkligen gillar) trycker man på det får man höra hur ordet uttalas och får en förklaring på vad ordet betyder. Me like!! Jag och en tjej i 9:an lyssnade i dag på en text där ordet "binary" förekom. Varken hon eller jag visste vad ordet betydde eller hur det uttalades, men nu vet vi:)

Efter att ha lyssnat på texten kan eleverna göra ordövningar (fylla i luckor) och svara på förståelsefrågor. De texter som är ditlagda senast har också ett "speaking quiz" där man får höra en fråga muntligt (och då är det en allmänt hållen fråga som rör ämnet i texten) för att sedan skriva ett personligt svar på den.

Eleverna gillade sidan för att det fanns så många ämnen att välja mellan och för att de kunde trycka på vissa ord och på så sätt få veta vad ordet betydde.

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar